Háromszék vármegye Székháza (a későbbi Vármegyeház, ma a sepsiszentgyörgyi Bod Péter Megyei Könyvtár) az 1829-ben megkezdett és kisebb-nagyobb megszakításokkal majdnem két évtizedig tartó építési, kivitelezési munkálatai után egészen az 1876-os kiegyezésig, a vármegyerendszer bevezetéséig nem szenvedett különösebb átalakításokat, bővítéseket.
Bulhardt János
Így megtudhatjuk, hogy falai egyszínűek, mennyezete is a szokásos volt. Nem díszítették festmények, hisz Barabás Miklós a kiegyezés emlékére festette meg az ülésterem részére 500 forintért a haza bölcse, Deák Ferenc álló alakos képét, amely a többi, szintén a Székház díszítésére szánt, de később készült arcképpel együtt ma a Székely Nemzeti Múzeum tulajdonát képezi, s ezek között egyetlen olyan kép sem található, amely a Deák-portré előtt készült volna.
A karzatra tervezett városcímer
A munkálatok három irányban történnek: a terem teljes felújítása, átépítése, a hagyományos gerendás födém vasszerkezetű, üvegezett tetőzettel való kicserélése és a terem belső díszítése.
Az ülésterem 1904-ben
Garai Ernő terve
A képeket 1944 szeptemberében a múzeum kincseinek egy részével menekítették a közeledő front veszélye elől. A szállítmányt Zalaegerszeg állomásán 1945. március 28-án bombatámadás semmisítette meg. Potsa József főispán halála után az ő – a szintén Gyárfás által megörökített – arcmása is az ülésterem dísze lesz. 1906 tavaszán Szentiványi Miklós alispán felkéri a vármegye közgyűlésén részt vevőket a Kossuth Lajos arcképének – amelyet ugyancsak a Székház gyűléstermében helyeznének el – megfestéséhez szükséges 1000 korona összegyűjtésére. Gyárfás Jenő ez alkalommal hadvezérként ábrázolja a nagy hazafit, a kép ma szintén a múzeum tulajdona. Leleplezésére az 1911. március 11-ei közgyűlés alkalmával került sor, Ferenczi Géza országgyűlési képviselő mondott ünnepi beszédet.
Garai Ernő (második az ülő sorban) és munkatársai
A gyűlésterem két világháború közötti díszítéséről csak közvetett adatokkal rendelkezünk. A festményekről tudjuk, hogy a Székely Nemzeti Múzeumban lelték meg új otthonukat, a címereket feltételezhetően eltüntették (a karzat mellvédje a ráfestett városcímerrel a Székely Nemzeti Múzeum tulajdonában van), Bulhardt János virágmotívumos dekorációját nem bántotta az új hatalom.
Az 1940. augusztus 30-ai újabb impériumváltozás után, 1942. november 20-án Barabás Márton festőművész vitéz Bartha Jenő alispánnak címzett levelében a vármegye dísztermének „igen elhanyagolt és esztétikai szempontból is nem megfelelő állapotára”, valamint arra hivatkozva, hogy „sem egy közgyűlés lelkes, hazafias hangulatának nem megfelelő környezet, sem pedig ünnepségek megtartására”, felajánlja, hogy „az oly szép vármegyeháza nagytermét művészi ízléssel tenné impozánssá”.
Keöpeczi S. József címerterve
Bartha alispán december 9-ei válaszában a költségtervezetet kéri. Barabás 24 ezer Pengőt kér, melyet a Vármegye Alispáni Hivatala elfogadhatatlannak tart. A Székely Nemzeti Múzeum tulajdonában levő egész alakos kormányzói portré viszont azt valószínűsíti, hogy 1942-ben Barabás a díszterem részére külön felkérésre festette. Halaszthatatlanná vált az ülésterem felújítása, s a megye elöljárósága Garai Ernő sepsiszentgyörgyi festőmester javaslatát fogadja el. Garai a hivatalhoz 1943. augusztus 24-én intézett levelében ajánlatot tesz „a Vármegyeháza dísztermének székely stílusban való kifestésére”. Az előkészületek (falfelületek lemosása, hiányos részek, repedések gipszelése) elvégzése után a falak „jó minőségű enyves festékkel való kifestése és szabad kézzel történő díszítése” következne.
A munkálatok „tartósságáért egy évig jótállást” vállal, az ajánlat elfogadása esetén egy héten belül megkezdi a munkát, „és azt megszakítás nélkül annak befejezéséig” folytatja. Bemutatja a körívháromszögek, az oszloputánzatok és a lábazat motívumait, amelyek alig különböznek Bulhardt alkotásaitól. Ezekről a munkálatok megkezdése előtt fényképeket készít, s két hónap alatt az elvállalt felújítást elvégzi. Fénykép őrzi a munkavállaló Garai Ernőt és csoportját.
Közben Bartha Jenő 1943 szeptemberében felkéri Keöpeczi Sebestyén Józsefet, tervezne címert a felül világító ablak keleti felén levő mezőbe. Keöpeczi örömmel vállalja a felkérést, 30-án már postázza is elképzelését. A kompozíció három címert tartalmazna: Magyarország középcímerét jobbról a székely nemzet, balról Háromszék címere övezné. Elképzelését részletesen alátámasztja, szín- és kivitelezési ajánlatokkal is ellátja.
A második világháború után a kommunista hatalom a címereket – amennyiben elkészültek – eltávolítja, helyükre a Román Nép- (majd Szocialista) köztársaság jelképe kerül. Az 1989-es változás végül a központi mezőbe visszahozza Háromszék címerét.
Szerző: József Álmos
Forras : 3.szek.ro
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése